collageBFG

Weekend w Gdańsku – Blog Forum Gdańsk i nie tylko!

Nie spodziewaliśmy się, że będziemy odwiedzać Trójmiasto tak często, a jednak coś w tym jest, że ciągnie nas nad morze, szczególnie jeśli jest do tego okazja taka jak Blog Forum Gdańsk. Na konferencji dla blogerów organizowanej przez miasto Gdańsk, byliśmy po raz drugi. W notce piszemy trochę o konferencji a trochę o nowych miejscach w Gdańsku, które mieliśmy okazję poznać a także tych dobrze znanych, gdzie miło było wrócić!

Co zwiedzaliśmy w Gdańsku?

Staramy się, żeby wszelkie wyjazdy były okazją do odkrywania czegoś nowego. Tak było chociażby w przypadku Krakowa, gdzie zamiast Wawelu i Smoczej Jamy odwiedziliśmy tak nieoczywiste atrakcje jak Zoo oraz ogród botaniczny (największy w Polsce!).

W przypadku Gdańska nasze zainteresowania dotyczyły przede wszystkim fajnych miejsc dla dzieci. W czasie gdy my byliśmy na konferencji i słuchaliśmy ciekawych wystąpień Czesio razem z dziadkami bawił się w ogromnej sali zabaw Loopy’s World.

gdansk loopies

Będąc w Gdańsku nie mogliśmy także odmówić sobie obiadu w restauracji Sempre. Niedawno wróciliśmy z Włoch, więc możliwość skonfrontowania gdańskiej restauracji z prawdziwą włoską kuchnią była kusząca. Sempre dało radę i w kwestii pizzy i tiramisu. Faktycznie można tam zjeść równie dobrze jak w Rzymie!

Podczas pobytu w Gdańsku towarzyszyła nam postać Jana Uphagena. Nie dość, że mieszkaliśmy w hotelu przy ulicy jego imienia, to w dodatku idąc na obiad do Sempre przechodziliśmy koło jego domu. Kamienica przy ulicy Długiej 12, w której mieszkał Uphagen jest jedyną w Polsce i jedną z niewielu w Europie kamienic mieszczańskich z XVIII wieku dostępnych do zwiedzania.

Zamiana dawnego Domu Uphagena w muzeum jest zresztą spełnieniem jego ostatniej woli, bo Uphagen, zapalony kolekcjoner książek i dzieł sztuki zapisał w testamencie, że kamienicy nie będzie można sprzedać ani przebudować. Na tym nie koniec wzmianek o tej postaci. Tuż obok naszego hotelu w pięknej rezydencji znajduje się restauracja Villa Uphagena. Niestety musieliśmy obejść się smakiem, bo z powodu remontu budynku była nieczynna.

W ramach poznawania historii naturalnie byliśmy także na terenie Stoczni Gdańskiej, ponieważ Blog Forum Gdańsk odbywało się w Europejskim Centrum Solidarności, które robi niesamowite wrażenie.

22068969_10212687642242695_1098810725_o

Co ciekawego na Blog Forum Gdańsk?

Motywem przewodnim konferencji było przekraczanie granic, więc zaczęło się od dosłownego sięgnięcia za granicę czyli panelu dyskusyjnego z udziałem blogerów z innych krajów. Z rozmowy dowiedzieliśmy się, że w Francji, Szwecji, Wielkiej Brytanii i USA blogowanie wygląda podobnie, a twórcy mają niemal identyczne refleksje na temat rozwoju blogosfery.

22016382_10212687642282696_1050408541_n

Znacznie ciekawiej zrobiło się, gdy dowiedzieliśmy się o cyfrowych śladach swojej działalności w internecie oraz o tym, jak zaawansowane algorytmy je wykorzystują i w jakim celu. W skrócie – jeśli sądzicie, że Raport Mniejszości to fajny film s-f to  musicie liczyć się z faktem, że to już nie fikcja tylko rzeczywistość. A poza tym analiza waszych polubień na Facebooku potrafi poznać Was znacznie lepiej niż rozmowy z waszymi przyjaciółmi i najbliższą rodziną! Te wszystkie szokujące fakty podał nam Michał Kosiński – wykładowca pracujący na co dzień w Stanford University w USA.

22052449_10212687642322697_1334355428_n

Niemniej ciekawie było podczas wystąpienia Magdy Gacyk, kolejnej prelegentki zza Oceanu. Magda opowiedziała podczas Blog Forum Gdańsk o cyborgach – nie, nie takich z książki – takich, które istnieją naprawdę i zakładają swoje organizacje i mają własnego kandydata na prezydenta – takie rzeczy dzieją się w USA, chociaż nie usłyszycie o tym w wiadomościach!

Zapraszanie takich prelegentów to ogromna zaleta Blog Forum Gdańsk i coś czym różni się od innych podobnych wydarzeń. Świetnie że mogliśmy posłuchać osób z zewnątrz ze swoją pasją i ogromną wiedzą, których zadaniem jest poszerzenie horyzontów i zachęcenie do sięgania głębiej, dalej, dowiadywania się nowych rzeczy. Dokładnie tak, jak założyli organizatorzy Blog Forum Gdańsk – przekraczania granic. Często bowiem jesteśmy zamknięci dość mocno w wąskiej, blogowej dziedzinie. Piszemy o tym samym, często – w podobny sposób. Tymczasem, po takich, trochę podobnych do wystąpień z konferencji TED, prelekcjach, po prostu się chce. Zdobywać wiedzę. Eksperymentować. Uczyć się. Zmienić podejście do jakiejś sprawy. Oby więcej takich wystąpień!

Nie zabrakło także punktów programu związanych z warsztatem pracy blogera, do których należy zaliczyć na przykład Panel dyskusyjny: Jak przeprowadzić i zredagować dobry wywiad? oraz wystąpienie O roli researchu i znaczeniu „Common Knowledge” w dobie fake newsów Michała Kreczmara. „Twarde” porady i elementy warsztatowe to coś, czego tak naprawdę może brakować, chociaż przecież wszyscy blogerzy pracują słowem. Magda mówiła, że sporo z tych rzeczy zahacza o program studiów dziennikarskich, które skończyła – ale przecież nie wszyscy blogerzy są po dziennikarstwie! Dlatego takie mocno poradnikowe punkty programu są wysoce pożądane.

22052904_10212687642362698_1476480797_n

Licząc od września 2016 byliśmy już trzeci raz w Trójmieście (dwa razy Gdańsk, raz Gdynia) i za każdym razem robiliśmy coś innego. Na pewno wrócimy szybko. Chociażby dlatego, że z braku czasu znów nie odwiedziliśmy Muzeum Drugiej Wojny Światowej!

Wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie Blog Forum Gdańsk, bardzo dziękujemy za doskonałą organizację i bardzo wartościowy program konferencji! Kiedy myśleliśmy, że trudno przeskoczyć samego siebie i zrobić coś jeszcze lepszego niż w zeszłym roku – udowodniliście, że można. Tym samym-czapki z głów. Będzie nam miło jeśli za rok znów zostaniemy zaproszeni na tę imprezę. A jeśli nie i tak pojedziemy do Gdańska, bo to naprawdę piękne miasto :)

bfg1

About

Warszawiak na co dzień zajmujący się marketingiem w firmie turystycznej. Wcześniej interesował się wszystkim od archeologii, poprzez RPG i recenzowanie książek, kończąc na grach video. Jak to facet, praktyczny i konkretny wtedy kiedy trzeba.