sanrorini-grecja

Wakacje na Krecie – nie tylko na podróż poślubną

Chociaż pogoda za oknem zdecydowanie nie kojarzy się z wakacjami, to właśnie teraz jest dobry moment, żeby o nich pomyśleć. Rezerwując wyjazd z dużym wyprzedzeniem, mamy szanse skorzystać z rabatów wynikających z wczesnej sprzedaży, a także spokojnie zaplanować w pracy swój urlop. Jeśli zastanawialiście się nad wyjazdem do Grecji, postaramy się utwierdzić Was w przekonaniu, że to dobry pomysł. A gdzie szczególnie polecamy spędzić podróż poślubną albo upragniony urlop – oczywiście na Krecie!

Kiedy i dlaczego byliśmy na Krecie?

Kretę odwiedziliśmy na przełomie czerwca i lipca 2018 roku. Był to kolejny wyjazdów, na których łączyliśmy odpoczynek ze zwiedzaniem ze szczególnym uwzględnieniem zabytków archeologicznych. Moje pierwsze skojarzenie z Kretą to pałac w Knossos i kultura minojska, stąd naturalnym wyborem była wycieczka do ruin, gdzie podobno żył mitycznych Minotaur oraz Dedal i Ikar. Ale to tylko jedna z wielu różnorodnych atrakcji na wyspie.

Wakacje na Krecie – informacje praktyczne

Kreta, podobnie jak nasza ulubiona Malta, jest wyspą, jednak o zupełnie innym charakterze. Chociaż na mapach może tego nie widać, jest naprawdę duża. Linia brzegowa ma ponad 1000 kilometrów, co czyni ją jedną z najdłuższych na całym Morzu Śródziemnym. W związku z tym, odległości są większe niż można by się tego spodziewać, a zróżnicowanie dostępnych atrakcji nie pozwala się nudzić. Najlepszym dowodem niech będzie fakt, że mimo dość intensywnego tygodnia na Krecie, pozostał pewien niedosyt i chcemy tam w przyszłości wrócić, żeby zobaczyć to, czego nie zdążyliśmy. Tego samego nie moglibyśmy powiedzieć chociażby o rejonie Pargi, gdzie zobaczenie wszystkiego, co godne uwagi jest naprawdę bardzo proste.

Na Krecie są dwa lotniska – w Heraklionie oraz w Chanii. Dzięki temu, transfery do hoteli nie są czasochłonne, ponieważ ląduje się po prostu na bliższym lotnisku, żeby nie musieć jechać przez całą wyspę. My zdecydowaliśmy się na hotel Apollo z pobytem all inclusive. Dla nas obojga to była pierwsza okazja do wypróbowania takiego wariantu zakwaterowania, bo wcześniej zawsze wybieraliśmy pokój ze śniadaniem, a inne posiłki jadaliśmy w lokalnych restauracjach. Przekonały nas także dobre oceny na stronie Itaki oraz widoczny na zdjęciach basen oraz plac zabaw. Obiekt składa się z dwóch budynków oddalonych od siebie o kilka minut spacerem. My zostaliśmy zakwaterowani w tym mniejszym i zarazem bardziej cichym, co ze względu na wyjazd z dzieckiem, było doskonałym rozwiązaniem. Argumentem za tym hotelem była także niewielka odległość od plaży oraz fakt, że jest to plaża piaszczysta. Tyle w teorii. W praktyce na plaży byliśmy w ciągu tygodnia 2 albo 3 razy, bo więcej czasu spędzaliśmy na hotelowym basenie. Wielkim plusem miejsca, w którym mieszkaliśmy i w ogóle całej Grecji, jest bujna roślinność widoczna na każdym kroku, co stanowi zupełne przeciwieństwo dla kamiennej Malty. Dzięki temu, jedzenie posiłków w ogrodzie jest wielką przyjemnością.

Co warto zwiedzić na Krecie?

Lista miejsc do odwiedzania jest tak długa, że będąc tam przez tydzień trzeba dokonać trudnej sztuki wyboru. My zdecydowaliśmy się na wspomniane wcześniej Knossos oraz wycieczkę na Santorini. W związku z tym byliśmy zmuszeni zrezygnować ze zwiedzania Chanii, najdłuższego w Europie wąwozu Samaria, a także wycieczek przyrodniczych z niesamowitymi widokami czyli Elafonisi i Gramvousa. Teraz już rozumiecie, dlaczego uważamy, że na Kretę zdecydowanie warto przyjechać więcej niż jeden raz!

grecja3

Wycieczka Knossos i Heraklion

Możliwość zobaczenia pozostałości po pałacach z epoki minojskiej to był jeden z głównych powodów dla których pomyślałem o wyjeździe na Kretę. Faktycznie wycieczka mnie nie zawiodła, natomiast, żeby w pełni z niej skorzystać musiałyby być spełnione dwa warunki. Pierwszym była obecność doskonałego przewodnika, drugim – wizyta w Heraklionie. Sam Heraklion to nowoczesne miasto pozbawione zabytków, co jest efektem zniszczenia większości zabudowy podczas II wojny światowej, niemniej zdecydowanie warto się tam wybrać, żeby odwiedzić miejscowe Muzeum Archeologiczne, które doskonale dokumentuje wykopaliska w Knossos i historię rekonstruowania tego miejsca – w tym liczne błędy, które w pośpiechu popełnił odkrywca tego miejsca – Arthur Evans. O ile same budowle pałacowe nie robią takiego wrażenia, jak starożytny Rzym (zostały wzniesione 1000 lat wcześniej i zniszczone przez trzęsienie ziemi), tak sama historia rozkwitu i upadku Minojczyków jest naprawdę fascynująca, a jej pełny obraz buduje właśnie w równym stopniu zwiedzanie ruin oraz muzeum. Warto polecić taką całodniową wycieczkę zarówno znawcom tematu jak i laikom. Co ważne dla niektórych – wycieczka z Itaki prowadzona jest w języku polskim.

36391954_10214927041786284_3363110897739366400_n

Santorini

Jeśli na zdjęciach z Grecji widzieliście piękne białe budowle z niebieskim dachem, które otaczają skały i bezkresne morze, to na pewno były kadry z Santorini. Wyspa stanowiąca jedną z największych atrakcji Grecji i cel przyjazdu tysięcy turystów to jedno z najpiękniejszych miejsc, jakie widzieliśmy w swoim życiu. Wyspa stanowi jeden wielki punkt widokowy, a gdzie się nie spojrzy, aż chce się zrobić zdjęcie. Na dodatek nie trzeba używać żadnych filtrów, aby upiększyć te fotografie. Oprócz dodatkowych baterii oraz karty SD na dodatkowe pliki, warto pomyśleć także o czymś na chorobę morską. W ramach wycieczki dojeżdża się autokarem do Retimno, skąd do celu płynie się promem. Podróż jest dość długa i mocno kołysze, więc jeśli organizm jest wyczulony na takie zdarzenia, lepiej mieć ze sobą aviomarin lub jego grecki odpowiednik. Santorini zdecydowanie polecamy wszystkim parom, bo to naprawdę bardzo romantyczne miejsce. Nie sposób z niego zrezygnować, zwłaszcza jeśli wyjazd na Kretę jest podróżą poślubną.

sanrorini-grecja

Jezioro Kournas

Wycieczka nad jezioro, gdy jest się nad Morzem Śródziemnym może się wydawać dość dziwnym pomysłem. Natomiast wszyscy, którzy tak myślą, raczej zmienią zdanie, jak zobaczą jak pięknie jest nad jeziorem Kournas. Z naszej miejscowości Kavros do jeziora było zaledwie kilka kilometrów, a dogodnym dojazd za symboliczną cenę był możliwy dzięki lokalnej ciuchci objeżdżającej większość lokalnych zabytków. Pojazd kursuje co pół godziny niemal przez cały dzień, więc można spędzić nad jeziorem tyle czasu, ile się chce, a i tak szybki i łatwy powrót do hotelu będzie możliwy w każdej chwili. Nad jezioro Kournas można wybrać się także w ramach zorganizowanej wycieczki Kreta nieznana i Chania, gdzie oprócz jezioro odwiedza się także kreteńskie wioski, wodospady i półwysep Akrotiri.

Jeśli planujecie wyjazd do Grecji, który nie będzie kończył się na plażowaniu Kreta będzie zdecydowanie najlepszym wyborem. Naprawdę nie sposób poznać tej wyspy w kilka dni jak Korfu albo Zakynthos. My już się nie zastanawiamy czy, ale kiedy warto tam pojechać jeszcze raz!

grecja-2018

Wpis we współpracy z biurem podróży Itaka

About

Warszawiak na co dzień zajmujący się marketingiem w firmie turystycznej. Wcześniej interesował się wszystkim od archeologii, poprzez RPG i recenzowanie książek, kończąc na grach video. Jak to facet, praktyczny i konkretny wtedy kiedy trzeba.

michael kors outlet michael kors outlet michael kors outlet michael kors outlet kate spade outlet kate spade outlet kate spade outlet coach outlet online coach outlet online coach outlet online coach outlet online air max pas cher chaussures de foot golden goose saldi outlet golden goose pas cher michael kors outlet 2018 kate spade outlet 2018 coach outlet 2018 max maillots nike tn pas cher air max pas cher air max pas cher air max pas cher air max pas cher nike tn pas cher nike tn pas cher golden goose outlet golden goose outlet golden goose outlet golden goose outlet golden goose outlet golden goose outlet